英文研究論文發表


http://blog.udn.com/JONGWANBOOKS/3772847


 





學術口語報告的架構和語言使用─前言 (下)


【作者╱廖柏森,本文選自眾文圖書之《英文研究論文發表─口語報告指引》】


注意:如果您無法聽內文的聲音檔、看不到播放框,請改用firefox瀏覽器,或將IE瀏覽器升級為7.0以上版本。




前言可分為開場白和議程兩個部份,上回已經介紹過開場白,今天要談的是議程。



議程


這個階段主要是陳述報告的主題(topic)、目的(purpose)和綱要(outline),讓觀眾對這場報告的內容有大致的了解,類似研究論文緒論中的研究目的。另外也可以說明報告所需時間和提問的時機,通常研討會每一場的時間是20 分鐘的報告加上10 分鐘的問答,而且提問要等到報告結束後才進行,很少人會在報告過程中提出問題。這個階段常用的句型如下:



報告的主題或目的


聽聽看》


■ This morning we’re going to be talking to you about our hydrogen-fuel-cell project.


     今天上午要向各位報告的是我們的氫燃料電池計畫。


■ Today, I’m going to give a talk on the application of reading strategies.


     今天我要報告的是閱讀策略的應用。




報告的綱要


聽聽看》


■ I’ll start off by filling you in on the background of this research.


     首先我要提供各位這個研究的背景。


■ And then I’ll go on to discuss in more depth the implications of my research findings.


     然後我會詳盡討論我研究發現的義涵。


■ I’d like to conduct my presentation in the sequence shown on this slide.


     我報告進行的順序就顯示在這張投影片上。




報告所需時間


聽聽看》


■ The whole presentation will take about 30 minutes.


     這場報告大約需要30 分鐘。


■ My talk will last at most half an hour, including the Q&A.


     我的報告最多半小時,包括回答問題。


■ I plan to spend about 5 minutes on the rationale of my study, another 10 minutes on the research method used in this project, and about 5 minutes for my research results.


     我計畫花約五分鐘來講我的研究原理,另外十分鐘講使用的研究方法,以及約五分鐘來講研究結果。




提問時機


聽聽看》


■ I’d be glad to answer your questions at the end of my presentation.


     我很樂意於報告結束後回答各位的問題。


■ Please allow me to go through my entire presentation before asking any questions.


     請容我報告完後再提出問題。


■ I’d appreciate your holding any questions until the end of my talk.


     如果各位能把問題留到報告結束後再發問,我會非常感激。




句型練習



以下請讀者自行填入空格練習:


1.The subject of my presentation today is_____________.


   今天我要報告的主題是……。


2.I’d like to start by briefly reviewing the history of_____________.


   首先我要簡短地回顧……的歷史。


3.I’ll be presenting for_____________minutes or so.


   我會報告……分鐘左右。


4.If you have any_____________, please hold them until I have finished.


   如果各位有任何……,請等到我報告結束。


議程範例


聽聽看》


This afternoon I am going to talk to you about my recent research entitled “The Role of Translation in Foreign Students’ Learning Strategy Use”. But due to the time constraint, I can just briefly summarize my whole study. So, this presentation will be divided into three major parts. I’ll start off by giving you the theoretical framework of my study. Then I’ll go on to outline the research methods used in this study. At last, I’d like to highlight some of the significant results I have found from this study. This presentation will take about 20 minutes. Perhaps we can leave any question you may have until the end of the presentation.



今天下午我要報告我最近的一項研究,題目叫作「翻譯在外籍學生學習策略使用上的角色」。但由於時間有限,我只能簡要地概述整個研究。這次的報告區分為三大部分,首先我會說明此研究的理論基礎,接著會簡述研究方法,最後再強調幾項重要的研究結果。這次報告大約需要 20 分鐘。如果各位有任何問題,也許可以留到報告完後我們再討論。



參加贈書活動


更多關於本書


前一篇轉載



Reference:
�X�B: 英文研究論文發表╱轉載4 - 眾文圖書 - udn部落格 http://blog.udn.com/JONGWANBOOKS/3772847#ixzz1sJ7q2z9t
arrow
arrow
    全站熱搜

    cyalee2001 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()